Vi befinner oss i en fotbollsrevolution


Av - Jimmy Åkesson -
Norrköpingsson som uppskattar kombinationen skrivande, fotboll och kaffe. Coachar damfotboll, håller igång i division 6 och jobbar med kommunikation. Är svag för yttersidor, glidtacklingar och har alltid haft Sami Hyypiä som idol.

Det har inte gått att undvika – den fotbollsrevolution vi just nu befinner oss i. Efter ett Frankrike-VM där damfotbollen tog plats. Där mediebolagen väljer att sända matcher från de europeiska damligorna. Där ytterligare storklubbar inte längre tar sina damverksamheter med en klackspark.
 

Etiketter: jimmy åkesson

Idag räcker det inte med att ha ett herrlag. Idag finns det en styrka i att ha damernas dito på den allra högsta nivån.
 
Så hur bär man sig som storklubb åt när den allra största rivalens damlag spelade en Champions League-final och precis värvade en världsstjärna till i Caroline Graham Hansen?
 
Man tar upp kampen.
 
I september 2014 grundades en fotbollsklubb i Madrid. Siktet var redan från början inställt på att bli en professionell damförening och med tre raka andraplatser i Segunda División så kom avancemanget – och därefter ett erbjudande som kan ta dem högre än någon annan spansk klubb.
 
CD Tacón har ett klubbemblem som vid första anblick inte direkt motarbetar anti-feminismen och machoåsikten om att kvinnor ska ha högklackat istället för fotbollsskor. Eller ja, åtminstone en fusion. Så att det ifrågasätts när en damfotbollsklubbs emblem är just en stilettklacksko med rosa dobbar är inte jättekonstigt men likväl ganska enkelt – det är ju det man ser.
 
Men ibland finns det tack och lov fler lager. Ibland finns faktiskt det som inte syns.
 
Tacón (som betyder häl) är en akronym. Trabajo (arbete), Atrevimiento (mod), Conocimiento (kunskap), Organización (organisation) och Notoriedad (synlighet). Så även i märket på bröstet finns de grundbultar klubben bildades för.
 
Den 19e maj 2019 blev Tacón klara för den högsta serien. Mindre än en månad senare var det påskrivet att Real Madrid från och med juli 2020 tar över verksamheten och att laget redan nu byter Campo García de la Mata mot Estadio Alfredo di Stéfano.
 
Så var det ju det här med att ta upp kampen.
 
För att göra det krävs pengar och pengar var just vad den spanska högstaserien fick när sponsorer klev in och plötsligt fanns det möjligheter till profilvärvningar som blev intresseökningar som sedermera genererade publikrekord.
 
Real Madrid vill såklart vara en del av det där också och de tog vägen via ett samhällsprojekt som startades av en tidigare Atletico Madrid-spelare. Ana Rosell saknade en plats där tjejfotbollen var prioritet och det brukar ju vara så att om det inte finns så får man ta saken i egna händer – hennes initiativ accelererade och blev ett avstamp till något som kan bli enormt.
 
Kosovare Asllani blev damernas första Galactica, kommer att skriva historia och blir därmed den där superstjärnan att luta sig emot när varumärket Real Madrid dundrar ut över världskulisserna. Sofia Jakobsson skrev på strax därefter – två VM-medaljörer som är där i egenskap av just Galatcias. Och nog kommer de att jaga Barcelona, Atletico Madrid och resten av de spanska konkurrenterna för att sedan ge sig ut och erövra resten av Europa. För något mindre kommer den spanska giganten inte att nöja sig med.
 
/ Jimmy Åkesson

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln