Fotbollens viktigaste beståndsdelar

Av onsdagskrönikör - Joakim Forsell

Egentligen hade jag tänkt fortsätta på astrologi-linjen och ställa siktet på en ny stjärnas vårsäsong, men efter en nyhet från Italien under måndagkvällen kände jag mig tvungen att skjuta upp det till nästa vecka.
 

Etiketter: onsdagskrönikören

Precis som vanligt dök mammas fråga upp någon gång under hösten:
 
Vad önskar du dig i julklapp?
 
Och precis som vanligt svarade jag att det inte riktigt fanns någonting som jag kunde komma på att jag saknade. Men mamma bad mig tänka ett tag och återkomma med vad jag kunde tänkas vilja ha. Efter att ha hört ett antal intervjuer och läst ett antal recensioner förstod jag att det fanns en bok som jag bara var tvungen att ha i min samling och om nu min kära mor var så belägen att köpa någonting till mig så var det här perfekt.
 
Boken jag pratar om är ”Fotbollens Heraldik” av Leonard Jägerskiöld Nilsson. En helt fantastisk bok med drygt 200 sidor som behandlar klubbemblem hos klubbarna i både Europa och resten av världen. Ett uppslag per klubb där ena sidan består av historisk text och den andra visar hur man utvecklat sin logotyp sedan starten.
 
Som ni säkert förstått nu så är det Juventus nya emblem som jag fått upp ögonen för. Jag förstår att klubbarna hela tiden försöker utveckla sig och bli modernare, men det är sällan ett nytt klubbmärke faller i god jord hos supportrarna, så också denna gång.
 
När jag växte upp och hade flera favoritlag var Juventus ett av dem. En av anledningarna till att jag föll för en klubb var just deras klubbemblem och jag har alltid gillat logotyper som tydligt bär på en historia. Tidigt lärde jag mig att de två stjärnorna betydde att man vunnit ligan över 20 gånger, jag lärde mig att både tjuren och kronan var en symbol för staden Turin. När ”Den gamla damen” 2004 tog fram ett nytt emblem påminde den så mycket om det gamla att jag inte ens lade märke till det.
 
På en tillställning i Milano, av alla ställen, presenterades under måndagen deras nya klubbemblem.  En logotyp som i bästa fall skulle kunna användas som vägskylt. Två olika typer av bokstaven J bredvid varandra och texten Juventus ovanför. Klubbens president Andrea Angelli berättade att man under ett år har arbetat på att ta fram den nya minimalistiska logotypen. Någonting som fick mig att skratta högt. Han påstod också att det är en symbol på ”The Juventus way of living” och jag ska inte säga emot för vad han menar med det är jag inte helt säker på. För mig är Juventus en historisk klubb som alltid varit trogen sina traditioner. En klubb där just emblemet varit så starkt att en större förändring aldrig skulle accepteras av fansen. En klubb där supportrarna är en oerhört viktig del och borde få vara med i viktiga beslutstaganden.
 
Än så länge är inte alla detaljer klara för hur man ska använda det nya emblemet. Vissa källor påstår att det ska användas på matchtröjorna från och med nästa säsong, medan andra menar att det bara är i marknadssyfte och att den gamla logotypen stannar på matchtröjorna. Det återstår att se vad man bestämmer sig för, men att det sista ordet inte är sagt från besvikna supportrar kan vi vara helt säkra på.
 
Om ni inte bläddrat igenom Jägerskiöld Nilssons bok så tycker jag ni ska göra det så snabbt ni bara kan. Så mycket historia och intressant fakta för en fotbollsnörd man kan komma åt.
 
Nästa vecka återgår jag till mitt nyfunna intresse för fotbollsastrologi och till dess,
må väl.
 
/Joakim Forsell

Senaste inläggen

Arkiv

Etikettmoln