Viasat är herrarna på täppan

av journalisten - Adam Nilsson

I veckan kom då nyheterna som många av oss fotbollsfantaster har väntat på. Viasat har köpt rättigheterna för Serie A och La Liga med start i år och för franska Ligue 1 med start nästa år. Det var en chock för många av oss utomstående som hade förväntat oss att Viasat efter köpet av Premier League skulle backa, men icke. Nu är Viasat herren på täppan och sätter en makalös press på de övriga mediabolagen. För greppet om fotbollen kommer i de kommande åren att finnas på Ringvägen i Stockholm.

 

Etiketter: journalisten

Medan Premier League-rättigheten var ute till försäljning fanns det inga tvivel om att det var denna som laddade för. Hade den inte funnits tillgänglig hade något av tv-bolagen köpt Serie A och La Liga vid ett tidigare skede. Enkelt sagt är Premier League den fotbollsrättighet som drar flest tittare och är mest prestigevärd. Viasat, Discovery och C-More kollade alla på möjligheterna och gav säkerligen alla varsitt bud. I slutändan var det dock Viasat, som tidigare rättighetsinnehavare, som plockade hem även denna strid till ett pris av drygt en halv miljard per säsong. En gigantisk summa, men det är tydligen vad Premier League är värt för MTG.

Men att samma koncern sedan skulle ta hem Serie A och La Liga var en överraskning som ingen hade förväntat sig. Rätt tidigt kom det ut att Viasat hade förvärvat rättigheterna, redan innan Premier League hade sålts, men då förnekades det från olika håll. Det verkade sig dock finnas ett uns av sanning i det med tanke på att Viasat nu i veckan presenterade La Liga och Serie A. Att man dessutom får in Ligue 1 till kommande säsong skadar inte. Viasat gick från att ha Premier League till att behålla den och förstärka med ytterligare tre ligor som rankas till de fem starkaste i Europa. Slagkraften i det går inte att bortse från. Viasat bryter maktbalansen och tar över allt.

För de konkurrerande bolagen, främst Discovery och C-More, svider det att se detta. Discovery hade önskat att få öka på sin rättighetsportfölj med åtminstone någon liga till medan C-More nu helt tappar greppet om den utländska fotbollen. Discovery kommer att klara sig utan rättigheterna, de har OS och andra starka rättigheter utanför fotbollen att arbeta med. För C-Mores del måste det svida rejält. Visserligen är Allsvenskan och SHL två starka produkter, men koncernen har gjort rejäla minusresultat och faktum är man utan nya rättigheter (kanske främst Premier League) får svårt att hävda sig i det rådande medieklimatet.

Det blir intressant att se hur Viasat kommer att behandla rättigheterna. Visserligen har man räknat hem kostnaderna, men jag har svårt att tro att man kommer att göra något exceptionellt av de. Premier League är fortfarande den starkaste rättigheten och jag anar att Serie A och La Liga kommer att bli tv-inramad endast när de större matcherna spelas. Det är ingen dum strategi, så länge alla matcher går på Viaplay kommer produkten att sälja som smör och det är bara en tidsfråga innan kostnaden för det paketet kommer att öka. Människor kommer att vara villiga att betala rätt rejält för att få. Det är jag rätt övertygad om.

Viasat har min sina rättigheter och sina modern studiosatsningar verkligen satt ribban högt för övriga mediebolag i Sverige. Just nu är det svårt att bortse ifrån deras kraft i det svenska tv-klimatet när det kommer till sport. Det är både positivt och negativt. Bristen på konkurrens kan göra att de tappar hastigheten, även om Viasat hela tiden tycks jobba på ett förnyande sätt och pressa sig vidare mot nya mål. Samtidigt kan deras position som branschledande göra att de vill visa upp sig från sin bästa sida och sänka allt motstånd. Klart är att de har skaffat sig en position som få andra tv-bolag i världen har på fotbollsmarknaden. Det om något är imponerande och det blir intressant att se hur de jobbar vidare.

/Journalisten

Senaste inläggen

Arkiv

Etikettmoln