Att: Alla reklambyråer i Borås

Av onsdagskrönikör - Joakim Forsell

Äntligen. Den här texten är varken den första eller sista du kommer läsa med ett äntligen i starten under den här veckan. Det är Allsvensk premiärvecka och runt om i Sverige puttrar intresset för att fullkomligt koka över till helgen. Supportrarna ordnar med sina sista tifo-pusselbitar, flaggmålningar och stämmer upp rösterna för att höras ordentligt när just deras lag äntrar planen för första gången i årets Allsvenska. ÄNTLIGEN!
 

Etiketter: onsdagskrönikören

Innan serien sparkar igång jobbar klubbarna hårt med att locka publiken till sig. Årskort ska säljas, biljetter till en förhoppningsvis fullsatt premiär och nya matchtröjor ska presenteras. Det är kanske en petitess i sammanhanget, men vi måste diskutera matchtröjorna och kanske framförallt hur klubbarna jobbar med reklam och presentation.
 
I ett nu borttaget klipp presenterade IF Elfsborg, i söndags, sin nya matchtröja och ärligt talat är det bland de värsta jag sett. Ett virrvarr av sponsor-logotyper i olika färger, klubbemblem i svart, tröjsponsor i vit (kan också ha varit reflex-silver) och texten Borås i svart. Dessutom var tröjan inte klassiskt Elfsborgsgul utan gul- och orangerandig. Allt detta i en video som andades digitalkamera från millennieskiftet.
 
Antingen har klubben glömt bort att man skulle presentera en ny tröja eller så är man för snåla för sitt eget bästa. Jag är född och uppvuxen i Borås och är väl medveten om att det finns ett antal reklambyråer som hade fixat en bättre video på fem minuter. Reaktionerna från Guliganer och andra supportrar som skämdes, skrattade och hånade lät inte vänta på sig. Dagen efter kaoset gick klubben ut med ett meddelande och berättade att man tagit till sig av reaktionerna och att man ska se hur man kan få till en tröja som faller supportrarna i smaken.
 
Jag vet inte exakt hur det fungerar med tröjreklam, men jag förstår att den är essentiell för att en Allsvensk klubb ska överleva. Elfsborg spelar som bekant i gula hemmatröjor och det är ingen lätt färg att jobba med, men vissa enkla principer borde man kunna tänka på. Om texten ”Borås” måste finnas med på tröjan så sätt den i nacken. Sluta jobba med asymmetrisk reklam, alltså att ha samma reklam på både vänster och höger sida av tröjan.
 
Dessutom har man tidigare kunnat ha tröjreklamen i svart och inte i rött, blått eller reflex-silver, det borde inte vara någon omöjlighet nu heller. Och sist, men inte minst, håll er till samma gula färg på matchtröjorna. Matchtröjan och färgen på den är en del av klubbens och supportrarnas DNA. Att hålla på och mixtra med den gula färgen år efter år håller inte. Lär av Himmelsblått och Blåvitt och se till att bli Gul-svart på riktigt.
 
Nog med gnäll för till helgen är det premiär. Supportrarna har köpt biljetter, målat sina flaggor och kanske köpt en ny halsduk. Äntligen är det dags! ÄNTLIGEN!
 
/Joakim Forsell

Senaste inläggen

Arkiv

Etikettmoln