Ställ krav – för utvecklingens skull

Av torsdagskrönikör - Nils Montan-Lund

Minns ni de krönikor jag skrev om att kravställning är viktigt för utveckling? Att ställa rimliga krav är att visa såväl tilltro, som tillit. Sajten All Sport & Idrott uppmärksammar nu svensk hjärnforskning, som visar på sambandet mellan krav och utveckling.
 

Har ni inte redan gjort det, så surfa in på sportidrott.se. Där skriver kiropraktorn, Niclas Carlson alltid initierat om träning på nästan alla nivåer. Nu har han uppmärksammat det svenska forskningsprojektet, Brainchild vid Karolinska Institutet, som visar att krav hjälper till att stimulera utvecklingen av hjärnan och att kravlöshet är ett svek mot unga människor som vill utvecklas.

Studien visar också att barn och ungdomar inte alltid ser kopplingen mellan ansträngning och framgång, utan tenderar att skylla på ”otur” och yttre omständigheter.
 
Den här studien är mer än intressant och relevant för idrottsrörelsen. Brainchild säger att man ska undvika att tala om barn som bra eller dåliga, bättre eller sämre. I stället handlar det om att barnen lär sig långsamt eller snabbt. Alla som vill kan utvecklas och bli bättre, så länge de är målinriktade och villiga att kämpa, även när det går tyngre.
 
Tittar vi på fotbollen, så har till exempel de föreningar som bedriver akademiverksamheter en väldig uppförsbacke, när vi tittar på den här studien. Nästan oavsett hur man framställer det, kommer barnen som kom med alltid att ses som bra och de som inte kom med som dåliga. Jag har funderat i åratal, men ännu inte kommit fram till hur man löser problemet. Det är så många krafter inblandade som så gärna vill synas som bra, förverkliga sig själva.
 
Studien visar också att hjärnan är ännu mer formbar än man tidigare trott och att man kan träna upp sina förmågor genom ansträngning.

Så hur kan man som enskild fotbollstränare använda sig av Brainchilds resultat i praktiken? Våga ställa krav, men rimliga krav. Är de orimligt höga eller låga påverkar de utvecklingen och viljan negativt.
 
Jag brukar ta ett exempel: En spelare jag haft i flera år har aktivt bett mig att säga till på skarpen om vederbörande slarvar. För en utomstående kan det se väldigt hårt ut om man får en tillsägelse när man tappar ut en boll till inkast, eller slår en slarvig passning. Men genom att ställa kravet att hon borde göra det bättre, så bekräftar jag snarare att hon egentligen är en duktig fotbollsspelare och ska klara av det här. Resultatet? En mycket bättre, mer noggrann och engagerad spelare. Naturligtvis hade jag aldrig ställt samma krav om hon varit helt ny till fotbollen och aldrig tagit emot, eller slagit en passning förut.
 
Rimliga krav visar att du tror på dem, rimliga krav hjälper dina utövare. Både i träning och match. Dock gäller det att du som tränare tror på och ser varje spelares förmåga att utvecklas och förbättra sig. De kommer överraska dig.
 
Målsättningen är alltid att skapa en miljö som stimulerar utveckling och då måste kravställning vara en faktor.
 
Dr. Laurence E Morehouse beskriver det bra:
”Träning är en utvecklingsprocess, genom gradvis ökade krav”.

Naturligtvis kan vi också översätta det till tävlingsprocesser, där exempelvis slutspel är en del av strukturen. Det är tävling med gradvis ökade krav. Naturligtvis ska den då också vara på så lika villkor som möjligt. Här har vi en utmaning i dag i svensk fotboll, där styrkeförhållandena kan vara alldeles för stora lagen emellan, vilket i sig skapar en problematik.


Så räds inte kraven. Se istället vad de kan göra för att varje spelare i just ditt lag kan stimuleras att ta nästa kliv i sin utveckling.

/Nils Montan-Lund

Senaste inläggen

Arkiv

Etikettmoln