Fler som Roland Arnqvist – då kan damfotbollen bli het igen

Av tisdagskrönikör - Tobias Dahlberg

När Malmö FF för två veckor sedan säkrade sitt 19:e SM-guld lade de även beslag på 23 miljoner kronor. När Linköping i samma veva vann tjejernas SM-guld tilldelades de inte en krona för det. Orättvist? Ja! Konstigt? Nej!
 

Etiketter: tisdagskrönikören

När Schweiziska Kentaro ägde rättigheterna för Allsvenskan och Superettan delades 180 miljoner ut till Svensk Elitfotboll(SEF), som i sin tur delade ut pengarna till lagen i serierna. Företaget gick i konkurs 2014 och då valde TV4-gruppen och SEF att fortsätta sitt samarbete på egen hand.
 
Kostnaderna för tv-rättigheterna höjdes och klubbarna skulle inte längre dela på 180 miljoner, utan 250 miljoner. 75 procent till herrallsvenskan och 25 procent till Superettan. Detta bygger på ett tv-avtal, där herrfotbollen skapat ett intresse kring sin produkt och således får de en form av aktieutdelning för sitt arbete.
 
Damfotbollen har inte samma kvantitet på tv-tittare, vilket bidrar till att de inte lyckats teckna tv-avtal. Det är just via tv-avtal de stora intäkterna kommer, men damfotbollen måste tänka om och börja om.  
 
Något måste ske inom damfotbollen och det är inte hos spelarna ansvaret ligger. Produkten måste bli en eftertraktad vara. Klubbarna måste jobba för att skapa ett intresse, en identitet som idag inte existerar.
 
Ni minns väl Roland Arnqvist? Mannen som byggde upp stormakten Umeå IK som under 2000-talet var damfotbollens stora gigant. Med sju SM-guld och två Champions League-guld skapade Roland och föreningen en identitet under sin storhetstid. Klubben blev signifikativ med staden och invånarna kände sig som en del av laget. Genom hårt arbete lyckades de knyta till sig Marta, som i sin tur drog mer publik till Gammliavallen, vilket betydde större inkomst, vilket genererade i att klubben fick loss pengar och kunde värva spelare som Ramona Bachmann och Lisa Dahlkvist.
 
Det är tillbaka hit damallsvenskan måste jobba. Visst, herrallsvenskan skulle kunna dela med sig av intäkterna för att få upp intresset för produkten damallsvenskan. Men herrarna kämpar om konkurrens med de övriga klubbarna i Europa, som i regel alltid har mer pengar än vi här hemma i Sverige.
 
Vi behöver fler Roland Arnqvist, som kan lägga ner sin själ i en klubb, Vi behöver fler sponsorer, fler åskådare, fler som bryr sig om damfotbollen, vilket vi får genom att utveckla produkten. Skulle vi få tolv Arnqvist, en i varje klubb skulle vi kunna bygga upp en av världens bästa ligor för våra tjejer. Vi vet att intresset finns, kolla bara på när stora delar av vår befolkning sitter som på nålar under Sveriges straffdraman under OS. Tv-avtal ger de stora pengarna, men vi måste jobba med andra infallsvinklar för att en dag nå till en tv-publik som suktar efter att få se damallsvenskan.

/Tobias Dahlberg

Senaste inläggen

Arkiv

Etikettmoln