Den attraktiva arenan

Av tisdagskrönikören - Tobias Dahlberg

”Endast 513 personer hade tagit sig till Södertälje fotbollsarena för att se Syrianska-Elfsborg”. – Svt, 7 oktober 2013.
En ingress till en artikel som speglade det svenska fotbollsintresset. Vem vill gå och se en regnig match på Södertälje fotbollsarena, när man kan njuta av världens bästa ligor i tv-soffan?
 

Etiketter: tisdagskrönikören

Nä, att gå på fotboll i Sverige och kolla på Allsvenskan var inget stort intresse. Det handlade mest om dålig fotboll, sämre planer, våld, etc. Men så hände något.
 
Under Allsvenskan 2015 besöktes ligans matcher utav sammanlagt 2 392 068 personer, vilket är nytt publikrekord och en framgång för den svenska fotbollskulturen. Men vad beror det på?
 
Den danska och norska publiken sviker under 2015, samtidigt som Sverige och Finlands publiksnitt ökar. Under 2015 gör Allsvenskan en ökning på hela 40 procent, vilket är en ofattbar siffra, i en liga som är rankad som nummer 21 i Europa.
 
Den stora delen i att intresset har ökat handlar givetvis om hur Malmö har tagit Europa med storm. Två gruppspelsomgångar i Champions League, två år i följd, fantastiska kval dessförinnan och dessutom har de bjudit upp till dans när de varit på europaturné. Förutom matchen mot Real Madrid, men den är glömd sedan länge.
 
Åge Hareide har gjort sig ett namn, Rosenberg har blivit en ikon och Malmö har blivit svensk fotboll med hela svenska folket – nästan. Det finns dem som ser Malmös framgångssaga som en förpestning av Allsvenskan som en av Europas jämnaste ligor. Men det har ju Norrköping motbevisat.
 
IFK Norrköping ja. Sveriges Leicester. Eller Sveriges Grekland, för den delen, när vi ändå börjar närma oss EM. Ingen trodde att Janne Andersson skulle få vinna det där efterlängtade guldet, ingen trodde att Norrköping skulle vara med i toppen av Allsvenskan och ingen trodde att Emir Kujovic skulle bli svensk mästare och än mindre vinna skytteligan.
 
Allsvenskan har återigen fått ett gott rykte och vi börjar inse att vi inte går till arenorna för att se tiki-taka-fotboll a la Barcelona, vi går dit för stämningen, för kampen, för kärleken till vårt lag, till sporten och vi går dit för att Allsvenskan har så mycket mer att bjuda på än bara show från en enstaka spelare eller lag. Den kan vi lika gärna se på tv, när Zlatan har fotbollsskola med övriga Europa.
 
Under 2015 lyckades hela 28 matcher gästas utav 20 000 åskådare eller fler. Dragplåstren som IFK Göteborg – AIK och stockholmsderbyna har blivit heta igen, och de som jag kallar för äkta supportrar, de som är där för fotbollen och inte våldet, har tagit kommando över dessa evenemang igen. Seden får vi inte glömma Sveriges häftigaste fotbollsförening. Åtminstone sett till publiken.
 
Under 2014 lockade Hammarby över 20 000 åskådare under 8 av sina 15 hemmamatcher, under 2015 lyckades de dra över 20 000 åskådare till 15 av 16 hemmamatcher. De leder givetvis publikligan i år igen, vilket i mina ögon är helt fantastiskt.
 
Allsvenskan är het igen, Allsvenskan är roligast igen, Allsvenskan bjuder upp till dans – IGEN!

/Tobias Dahlberg

Senaste inläggen

Arkiv

Etikettmoln